week 5 - Reisverslag uit Jiboroh Kotor, Gambia van Mirjam Abbes - WaarBenJij.nu week 5 - Reisverslag uit Jiboroh Kotor, Gambia van Mirjam Abbes - WaarBenJij.nu

week 5

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

29 Maart 2014 | Gambia, Jiboroh Kotor

Week 5

Vorig weekend was ik naar Kasumay Lodje. Dat is een kleinschalig complex midden in een mangrove gebied. Heerlijk rustig en een goed plek om weer even bij te tanken. Ik heb er een boottocht gemaakt met een kapitein en een stuurman. Gezellig met zijn drietjes vogeltjes kijken. Nou gezellig... de bootsman had een bundeltje met twijgjes in zijn hand en sloeg daarmee alle vliegen weg. Maar hij vond het blijkbaar ook nodig om de vliegen die op mijn rug of benen zaten weg te slaan.
Daarna heb ik een week op de school voor dove kinderen gewerkt. De eerste drie dagen van de week werden er in alle klassen examens afgenomen. Ik heb met verbazing zitten kijken. Want fraude in gebarentaal is wel heel erg gemakkelijk. De kinderen zitten onder de tafel heel druk te gebaren. Vooral als de juf ook doof is, dan hoort ze de geluiden niet die ze maken. Ik leer Iris kennen, een studente die hier een minor volgt en al twee maanden hier is. We gaan er op dinsdag voor zitten en ik krijg van haar heel wat nuttige tips. Ik zet alles in mijn laptop. We hebben nog twee jaar voordat de school voor dove kinderen in Jiboro gaat starten. Waar ik me het meeste zorgen over maak is dat deze kinderen zoveel gedragsproblemen hebben. Door hun doofheid hebben ze binnen hun gezin niet geleerd om zich aan regels te houden. Vaak weten ouders pas laat dat hun kind doof is. Je zou denken, dat een school met duidelijke regels en structuur heel goed zou zijn. Maar die vind je in Gambia niet overal. Voor mij betekent dit dat ik in Nederland info moet zoeken over deze problematiek. Maar ik vind het een enorme uitdaging.
Vandaag zit ik in een restaurant en praat met Omar, een 20 jarige knul, die voor 3 Euro per maand voor het restaurant staat om mensen naar binnen te praten. Hij rookt en vraagt me wat de zin betekent, die op het pakje sigaretten staat. Ik leg uit dat roken dodelijk is. Hij kijkt me verbaasd aan. Ik leg hem het één en ander uit over de longen en ik heb nog nooit iemand zo snel en met zo’n vies gezicht zijn sigaret zien weggooien. Hij was helemaal van slag.
Gambia een heerlijk land waarmee je een haat liefde verhouding kunt hebben. De bevolking is zo vriendelijk, de zon, de zee, het strand, het relaxte leven, dingen doen als het echt nodig is, geen haast, veel lol. Maar aan de andere kant: alles is stuk en wordt niet gemaakt, mensen hebben niet altijd de mogelijkheid om zich te ontwikkelen, veel staat in het teken van geld (dat men niet heeft), de luchtvervuiling, dingen worden gestart, maar niet afgemaakt.
Vooral over de luchtvervuiling maak ik me ernstig zorgen. Als ik besluit om hier vaker naar toe te gaan over een tijdje dan is dit wel iets waar ik nog goed over moet nadenken.
Soms lig ik in een heerlijke natuur en ruik ik dat achter me het plastic verbrand wordt.
De gemiddelde leeftijd is hier 55 jaar.
Nog twee weken en dan ben ik weer thuis. En ook dat is weer goed.

Groetjes van Mirjam

  • 30 Maart 2014 - 07:51

    Ineke Dekker:

    Hoi Mirjam,
    Leuk om weer eens van je te lezen!
    Het is geloof ik deze reis weer heel anders dan vorig jaar, klopt dat?
    Weer nieuwe ervaringen. Je gevoel voor humor is nog wel hetzelfde. Heb je misschien een suggestie voor ons examenreglement met betrekkiing tot het wel of niet toestaan van gebarentaal?
    Genoeg behoorlijk lastige dilemma's om over na te denken, je geeft er mooie voorbeelden van.

    Hier is net de klok vooruit gezet, doen jullie dat ook?
    Geniet er nog even van daar, veel plezier en succes met wat je onderneemt,
    Ineke

  • 01 April 2014 - 09:41

    Yoka:

    Hallo Mirjam,

    Wat bijzonder om mee te maken hoe dat gaat in een dovenschool. Ik heb tijdens de opleiding stage gelopen op een blindenschool in Doorn en moest daar kookles geven. Je loopt dan tegen problemen aan die je bij een ziende klas niet hebt. Ze konden mij daar trucjes leren hoe ermee om te gaan. Zo is dat kennelijk ook bij mensen die niet horen. Ongetwijfeld zullen ze je bij een doveninstituut in Nederland handvatten kunnen geven. En dan nog de uitdaging om dat om te zetten in regels en trucs voor een andere cultuur. Een hele klus, maar wel een leuke!

    Ik wens je de komende weken nog veel plezier en succes. Ik hoop je weer in Nederland te spreken.

    Groet,
    Yoka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Op 15 oktober vertrek ik naar Gambia om daar drie maanden vrijwilligerswerk te doen. Ik ga werken voor de Stichting Care Foundation the Gambia. Ik ga daar naailessen geven aan jonge Gambiaanse meisjes en Engelse les op de school.

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 31136

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Januari 2013

Gambia

Landen bezocht: