laatste bericht - Reisverslag uit Jiboroh Kotor, Gambia van Mirjam Abbes - WaarBenJij.nu laatste bericht - Reisverslag uit Jiboroh Kotor, Gambia van Mirjam Abbes - WaarBenJij.nu

laatste bericht

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

23 Januari 2013 | Gambia, Jiboroh Kotor

Hallo allemaal,

Dit zal mijn laatste bericht zijn. Ik ben maandagavond teruggekomen in Nederland. Ik ril van de kou en loop nog wat vreemd door mijn huis. Mijn gedachten gaan nog veel uit naar de mensen, die ik achterliet in Gambia.
In het weekend heb ik afscheid genomen van mij vrienden aan de kust. Nog een laatste keer naar het strand om te genieten van de zon en de zee. En maandagochtend nog even snel wat schoolmateriaal afgeven bij de Abbes Nursery School. Het dak ziet er goed uit. Ik heb wat foto’s gemaakt zodat te zien is waar het geld naar toegegaan is. Ook hier kijken die donkere ogen me wat afwachtend aan. Blanken komen niet zoveel in deze wijk. Maar als ze de stickers zien worden ze enthousiast. Ik heb het gevoel, dat dit niet de laatste keer is dat ik deze school binnenstap. Daarna naar het vliegveld. Mijn koffer is bommetje vol. De man naast de balie ziet dat mijn handbagage te zwaar is, maar maakt een beweging dat ik snel moet doorlopen. Bij de douane zien ze dat ik langere tijd in Gambia was. Ik word met mijn Gambiaanse Mariama naam aangesproken en bedankt voor het werk dat ik gedaan heb. Pas later vraag ik me af hoe ze dat wisten.
En dan duurt het nog uren voordat ik thuis ben. Maar ik vind het niet erg. Het is goed om alles af te sluiten voordat je in Nederland bent. Ik heb een fantastische tijd gehad. Ik heb in mijn laptop een dagboek van 250 bladzijden. Zoveel heb ik meegemaakt.
Op Schiphol wacht mijn hele gezin op me. Geweldig! Ik ben hun zo dankbaar dat ze me de kans hebben gegeven om naar Gambia te gaan.
Nu na twee dagen thuis hoor ik nog steeds Mariama roepen. Af en toe kijk ik op de klok en bedenk wat ze op dit moment in Gambia op school aan het doen zijn. Het is een geweldig gevoel dat er aan de andere kant van de wereld mensen zijn waar je je zo mee verbonden voelt.
Vrijdag is mijn eerste werkdag op school. Spannend, maar ook weer heel erg leuk. Het zal wel geen Mariama, maar Mevr. Abbes worden. En stiekem hoop ik er op dat ik deze kinderen iets kan meegeven van wat ik in Gambia geleerd heb.
Ik zet de laatste foto’s nog op mijn blog bij week 14.

Groetjes, Mirjam

  • 23 Januari 2013 - 22:38

    Ineke Dekker:

    Dag Mirjam,

    Ik zie er naar uit om je vrijdag weer te zien. Welkom!

  • 24 Januari 2013 - 10:46

    Anke:

    Hoi Mirjam,

    Mooi laatste verslag en welkom thuis.
    Heb je mijn ecard gehad? Laat je het me even weten, ik heb geen telefoonnummer van jou.

    Tot snel en veel succes morgen op school.

    Gr Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Op 15 oktober vertrek ik naar Gambia om daar drie maanden vrijwilligerswerk te doen. Ik ga werken voor de Stichting Care Foundation the Gambia. Ik ga daar naailessen geven aan jonge Gambiaanse meisjes en Engelse les op de school.

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1637
Totaal aantal bezoekers 31140

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Januari 2013

Gambia

Landen bezocht: