week 10 - Reisverslag uit Jiboroh Kotor, Gambia van Mirjam Abbes - WaarBenJij.nu week 10 - Reisverslag uit Jiboroh Kotor, Gambia van Mirjam Abbes - WaarBenJij.nu

week 10

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

21 December 2012 | Gambia, Jiboroh Kotor

Week 10

Deze week heb ik veel in het skillcenter gewerkt en moest ik op de nurseryschool invallen. De leraar van groep 3 moest zelf naar school en om te voorkomen dat ze de school al een week voor de Kerst zouden sluiten heb ik voorgesteld om de groep over te nemen.
Gelukkig zijn ze nu zo aan me gewend dat het wel gaat. Alleen als het even ontspoord is het lastig om in een andere taal aan te geven wat je wilt. Ik had nog snel de zinnetjes voor: Wees stil, ga zitten, niet slaan enz geleerd maar op de een of andere manier moeten ze elke keer weer lachen als ik die zinnen gebruik. Ook het buiten het lokaal zetten als er iets gebeurt is lastig. Sommigen weten niet of ze het nu erg of juist lachwekkkend moeten vinden. Maar de aanhouder wint. Een jongen, die elke keer op de vuist ging heb ik drie keer moeten verwijderen en elke keer kwam hij weer lachend terug. Totdat hij van mij na schooltijd moest blijven. Leraren helemaal in de stress want die wilden naar huis. Jongetje huilen. Ik tevreden. Dat doet hij niet meer.
Op het skillcenter hebben we ook maar eens spijkers met koppen geslagen. De meisjes komen te laat of helemaal niet. Ik heb verteld dat ik op mijn school geld voor ze opgehaald heb en dat ik toch een verslag moet maken en dat ik niet zo tevreden was. Dat ze in Nederland natuurlijk wel willen weten dat het geld goed besteed wordt. Ook heb ik ze uitgelegd dat dit voor hun een unieke kans is om later onafhankelijk door het leven te kunnen gaan. Je ziet dat veel vrouwen toch afhankelijk zijn van wat hun mannen binnen brengen. Sanne bedacht dat iedereen, die vanaf nu te laat komt 5 dalasi moet betalen. Dat is leuk voor een afscheidsfeestje voor mij!
Vorig weekend heb ik een excursie gemaakt naar een natuurpark. Veel mooie vogels en vlinders gezien. De man bij het infocenter meldde nog dat gisteren een groene mamba gesignaleerd was. Ik was helemaal alleen, dus vond het toch wat eng. Maar de man verzekerde me dat sinds de opening van het park nog nooit iets gebeurd was. Ik heb maar niet gevraagd hoe lang het park al open is. Maar ik schrijf dit blog, dus het is goed afgelopen.
Ook bezocht ik een marabout. Een echte. Dat is iemand, die mensen geneest. Je kan bij hem terecht voor lichamelijke klachten. Die heb ik gelukkig niet, maar ik had wel wat vragen aan hem over mezelf. Ik heb me in al die jaren dat ik hier kom afgevraagd waarom ik me hier zo anders voel. Waarom het lijkt alsof ik hier thuishoor. Ik ging op 15 oktober ook met het idee hier heen, dat ik daar wel eens antwoord op zou kunnen krijgen. En ja hoor. Het was een voor mij heel interessante ontmoeting en ik heb heel wat antwoorden gekregen. En vanaf dat moment heb ik ook het gevoel dat ik weer gewoon naar huis kan.
Ik vond het altijd zo erg om Gambia weer te verlaten.
Wel kreeg ik de opdracht om rijst, zeep, suiker en een ram naar hem toe te brengen. Daar zou hij tegen bidden en dat zou ik dan aan arme mensen moeten geven. Nu heb ik met de eerste drie producten niet zo’n probleem, maar met de ram wel. Moet ik ergens zo’n beest kopen, met de taxi erheen en dan met de taxi en ram terug om aan iemand te geven. Het idee dat zo’n ram dan geofferd wordt vanwege mij vind ik ook lastig. Ik probeerde onder de ram uit te komen, maar het was alles of niets. Dus daar ga ik nog over nadenken. Als iemand een suggestie heeft?
Vandaag is het vrijdag en zit ik in een hotel. Sinds eind november voor het eerst douchen met warm water. Ik vier hier de kerst en kan een beetje bijkomen. De laatste week was ik erg moe en had weinig energie. Het weer begint weer warmer te worden en het werken op verschillende plekken kost ook energie.
Ik wens iedereen een hele goed kerst toe.

groetjes, Mirjam

  • 21 December 2012 - 18:30

    Ineke:

    Ha Mirjam,

    Over de ram moet ik wel even nadenken. Kan het ook in stukken en dan ingevroren?
    Heb je daar trouwens een goede koelkast? Daar had ik nog niet bij stilgestaan.

    Vandaag heb ik in de kleine pauze de opbrengst van de voetbalactie mogen meedelen. Ongeveer €1800,- tot nu toe.
    2c van Lambert van As won met het voetballen (onderbouw) en ook met het geld. 725€ met de vogelhuisjemetpindakaas actie.
    5a van Koos won met voetballen in de bovenbouw. De Heeren van Stael sponsorden de prijzen:een uur bowlen met de hwle klas.
    Alles staat al op de Arcus-site, mocht je daaraan toekomen.
    Nu moet iketen, later meer.
    Liefs van Ineke Dekker

  • 21 December 2012 - 19:00

    Marja:

    Hoi Mirjam, warme kerst, maar vooral véél liefs, gr. Marja, Arusha

  • 22 December 2012 - 18:29

    Yoka Berest:

    Hallo Mirjam,

    Ik wens je hele fijne kerstdagen en einen guten Rutsch ins neue Jahr 2013 toe. Veel plezier met Martin in jullie minivakantie.

    Groet,
    Yoka

  • 22 December 2012 - 18:57

    Tim Wulffraat:

    Lieve Mirjam,

    Wat herken ik je toch goed in de stukjes die jij schrijft: het geloof in je eigen doelen en je inzet om die te bereiken. Heel leuk om te lezen en te ontdekken dat de Mirjam in de vakgroepvergaderingen in Lelystad niet verschilt van de optredende Mirjam in Gambia.
    Gisteren(vrijdag 21.12) was ik - onverwacht, ook voor mij - op Arcus en heb weer allerlei creatieve mensen gehoord en gezien, ook dat er zoveel geld opgebracht is voor 'jouw' Gambia!
    Heel fijn dat Martin je komt bezoeken, want daarmee is meteen de oplossing in zicht voor het ramprobleem: hij komt met de ram in de taxi naar de Marabout. Hij heeft na zo'n lange absentie natuurlijk alles voor jou over: maak er gebruik van!
    Geniet van de vakantie met elkaar, geniet van de resterende tijd in Gambia.

    Veel liefs, ook van Marianne, die jouw stukjes met buitengewoon veel plezier leest.

    Tim

  • 27 December 2012 - 13:36

    Lisanne:

    MAM! Dat zijn m'n twee lievelingskindjes op de foto. Het lieve 4-jarige meisje dat elke dag 5 kilometer naar school loopt en het meisje met de mooie grote ogen. Geef ze maar een dikke knuffel van mij!

  • 27 December 2012 - 14:47

    Jaap En Hetty Scholtens:

    Hoi Mirjam en Martin,

    Van mij en Hetty een heel goede jaarwisseling in Gambia toegewenst. Verder veel sucees met de werkzaamheden die ten goede komen aan de kinderen daar.

    Jaap

  • 28 December 2012 - 11:04

    Anja:

    Hoi Mirjam,

    Ik vind het zo leuk om je blog te lezen en de foto's en filmpjes te bekijken. Ik ben het met Tim eens: helemaal Mirjam! Ik zie helemaal voor je hoe dat jongetje vriendelijk doch standvastig buiten de klas zet. Ik wens je heel fijne dagen toe met Martin en Mark.

    O ja, die Ram ...... gewoon doen. Met taxirit en al. Lijkt me een onvergetelijke ervaring!

    Dikke pakkerd van mij.

    Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Op 15 oktober vertrek ik naar Gambia om daar drie maanden vrijwilligerswerk te doen. Ik ga werken voor de Stichting Care Foundation the Gambia. Ik ga daar naailessen geven aan jonge Gambiaanse meisjes en Engelse les op de school.

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 31146

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Januari 2013

Gambia

Landen bezocht: