week 11 - Reisverslag uit Jiboroh Kotor, Gambia van Mirjam Abbes - WaarBenJij.nu week 11 - Reisverslag uit Jiboroh Kotor, Gambia van Mirjam Abbes - WaarBenJij.nu

week 11

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

28 December 2012 | Gambia, Jiboroh Kotor

Ik heb mijn kerstdagen in een hotel doorgebracht. Dat was best even ontspannen want ik was erg moe toen de vakantie begon. De warmte vreet energie en soms ben ik op drie plekken achterelkaar.
Kerst in Gambia is ronduit bizar. Donkere kerstmannen. En je ligt op een ligbedje naar kerstliedjes te luisteren die gaan over sneeuw (in de volle zon) en kerstbomen (onder de palmbomen). Het kerstdiner wat inclusief was heb ik maar overgeslagen. Dat was in gala, met een tafelschikking met allemaal Nederlanders, die elkaar al kenden. Daarvoor in de plaats zat ik aan een eenvoudige maaltijd op het strand, onder een sterrenhemel, met kampvuur, drum en lokale dans.
Daarna ben ik teruggegaan naar Jiboro om twee dagen te werken in het skillcenter. Daar heb ik goede gesprekken gehad met de leraren. Ze willen wel graag van alles, maar veel lukt niet omdat ze gewoon niet weten hoe ze het moeten doen. Boos worden dat de meisjes altijd te laat komen, terwijl ze zelf ook te laat komen. Ze zijn wel altijd blij met de tips, die ik geef, maar het dan ook uitvoeren blijft lastig.
Gisteren, donderdagavond was een hele speciale avond. Er was een groot feest voor ons georganiseerd. Anke is vandaag terug naar Nederland gevlogen en we hadden besloten om ons feestje samen te geven. We waren beiden in onze Gambiaanse jurk, waar hard voor geapplaudisseerd werd. De vrouwen van het dorp hebben de hele middag gekookt voor de 40 gasten. Uiteindelijk waren er 70 mensen, alles komt op zo'n feest af. Er was muziek, we hebben gedanst, een toespraak gekregen en een cadeautje. Dit was een armband, die die ochtend in het skillcenter gemaakt werd. Er zat een lelijke kraal tussen en ik had nog gezegd dat ze die eruit moesten halen, niet wetende dat de armband voor mij was.
Er is die avond veel gelachen en gehuild. Afscheid nemen is nooit makkelijk. Voor mij is het afscheid pas over 3 en een halve week, maar ook voor mij zal het lastig worden. We hebben zoveel vrienden erbij gekregen.
Maandag komt mijn mannetje. Ik verheug me erop om hem aan alle 70 mensen voor te stellen. Dus Martin, bereid je maar voor...

  • 29 December 2012 - 09:36

    Ineke Dekker:

    Lieve Mirjam,

    Zo'n kerst zul je w.s. nooit meer beleven! Geweldig dat je voor een nog soberder maaltijd koos (maar dan wel op het strand).
    Jaap en ik zijn nu een paar dagen in Zeeland. Vandaag gaan we wandelen in Zeeuws-Vlaandere. We hopen dat het droog blijft. De wind krijgen we cadeau, maar die nemen we op de koop toe. Heerlijk om "het hoofd even leeg te maken".
    Veel plezier met Martin samen!

    Met hartelijke groet,

    Ineke

  • 29 December 2012 - 14:19

    Anke:

    Hoi Mirjam,

    Wat leuk om nou jou blog te lezen vanaf Nederlandse bodem. Ik ben thuis en heb een geweldig ontvangst gehad, compleet met spandoek, geweldig! En ze hadden een bus geregeld, dus met elkaar 8 personen in de bus met eterij en drank, geweldig! Ook nog even bij de Mac Donalds naar binnen, dus rond 02.30 waren we thuis. Het huis vol slingers en bloemen, wat mooi! Ik hoop voor jou hetzelfde. Maar eerst nog even genieten hoor, van Martin en de studenten die komen. Doe je ze allemaal de groeten van mij.
    Liefs van Anke

  • 30 December 2012 - 12:19

    Marijke Holtland:

    Hoi Mirjam
    Ik kan mij best voorstellen dat kerst vieren heel vreemd is, maar natuurlijk ook wel apart.
    Daar hoort donkere dagen bij .
    Wat goed dat je kerst viert op het strand, ik zie je er in mijn verbeelding zitten.
    Aankomende vrijdag komen wij ook weer naar Gambia, wij zijn toen gelijk met jou vertrokken [15oktober].
    Gisteren bij Bennie Ahlers geweest voor goederen in e pakken.
    Ik ga naar Fatou zij heeft een weeshuis met een kleine kliniek, zij wil daar graag een consultatie bureau bij hebben in haar compound, wij proberen haar daar bij te helpen.
    En we gaan naar Fabakary die ondersteunen wij met zijn schooltje.
    Misschien komen we nog wel even bij jou langs.
    Heel veel succes nog.

    een hartelijke groet van Jan en Marijke vrienden van Bart en Loes Abbes

  • 02 Januari 2013 - 00:37

    Dieneke De Graaf.:

    in de regen heb ik net de jaarwisseling gevierd,wel met champagne natuurlijk,en mijn kleindochter van 2jaar......zo bijzonder......maar ik vind jou foto's zooooooo geweldig!! en je verhalen mmmmmmm.
    groet Dieneke en Ellis....

  • 04 Januari 2013 - 13:29

    Johan Gelaudie:

    Hoi Mirjam,

    Als ik zo de foto's bekijk moet ik toegeven dat dit kleurtje je beter staat dan Hollands Wit.

    Liefs,

    Johan Gelaudie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Op 15 oktober vertrek ik naar Gambia om daar drie maanden vrijwilligerswerk te doen. Ik ga werken voor de Stichting Care Foundation the Gambia. Ik ga daar naailessen geven aan jonge Gambiaanse meisjes en Engelse les op de school.

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 771
Totaal aantal bezoekers 31155

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Januari 2013

Gambia

Landen bezocht: